Translate

woensdag 9 oktober 2013

6: Take a Breather!

Pramuka pier, credits naar iemand anders.
Vandaag staat de teller op precies 40 dagen in Jakarta, waarvan ik er pas 7 op school doorgebracht heb. Het koste nogal wat moeite om het zo te fixen maar uiteindelijk hebben Bram en ik dinsdag, woensdag en donderdag les en dus altijd lang weekend!

Het niveau van Binus International is vergeleken met Nederland niet bijzonder hoog en nogal strict. Elke les moet je in klokken, telefoons zijn "verboden" en voor activiteit in de les krijg je een cijfer. Ook al verschilt dit per leraar. Het engels van de lui hier is eigenlijk ook om te huilen.....

Wat we veel liever doen is natuurlijk het land zien en dat lukt best aardig.

Een klasgenoot had een trip naar Pramuka Island, 1 van de "Duizend Eilanden", gepland voor alle internationale studenten. Een local ging mee om alles te vertalen maar dat bleek niet bepaald een succes, verzamelen om 3:15 dat de boot om 5:30 zou vertrekken leek me nogal verdacht. Uiteindelijk vertrok de boot om 7:30 zoals altijd.

De hele groep op Pramuka
Met een grote groep reizen blijft een uitdaging omdat iedereen wat anders wilt. Na veel onderhandelen, discussies en gezeur pakte we met de hele groep een boot naar een klein eilandje waar we konden zwemmen, het tropische water blijft me verbazen, hoe warm en helder zee water kan zijn. Voor de liefhebber was er een snorkel boot gehuurd die ons midden op zee dropte bij een groot koraal rif. We hebben tot nu toe veel dingen gedaan die me het gevoel geven dat ik in een reis reclame zit en dit was er weer 1 van. De schitterende vissen, zee sterren, zee-egels en het heldere water maakte dit een geslaagde snorkel trip. De zon ging onder terwijl we aan het snorkelen waren wat een bijzonder effect gaf op het koraal, echt een ervaring voor herhaling vatbaar. tip: Hou je adem in, ga op de boden van de zee zitten en de vissen komen vanzelf.

's Avonds is er Pramuka genoeg te doen, het is een vrij groot eiland en schijnbaar geven veel mensen familie feestjes, we zijn met 30 man gewoon een party gaan crashen en de locals vonden het maar wat leuk. Karaoke is ook hier een populair tijdverdrijf en we waren gedwongen mee te doen.
Een nacht op een eiland is meer dan genoeg, elk eiland 1 keer zien ook en dus vertrokken we de volgende dag weer naar Jakarta. Het smerige water van Muara Anggke Haven in Jakarta vergeleken met het tropische water van Pramuka is het grootste contrast dat je je kunt voorstellen en eigenlijk ook schokkend. Dat de Jakartanen hun land zo kunnen vervuilen is diep triest

The Floating Market, massage huis.
De lokale bevolking, vooral de jeugd, is erg bereid te helpen met het plannen en uitvoering van trips naar mooie locaties en dus hebben we met wat hulp een schitterend lang weekend in Bandung achter de rug.
De beste manier om hier rond te reizen is toch wel met de trein, luxer dan in Nederland en 4x zo goedkoop. Je moet alleen kaartjes op naam kopen en dan kun je genieten van het mooie landschap van Java.
Bram was zaterdag jarig (20) dus dat hebben we vrijdag - zaterdag even goed gevierd op de campus en bij Lucy in the Sky bar. Officieel mag je pas op je 21ste drinken hier maar aangezien uberhaupt geen enkele regel gehandhaafd wordt is het niet moeilijk overal binnen te komen.
Plus het feit dat Bram in Yogyakarta door iemand 29 jaar is geschat. We komen na het stappen vaak pas terug als de moskee begint te roepen dat het half 5 is.

Zaterdag ochtend was het kort slapen, inpakken en vervolgens om 13:15 in de trein  stappen naar Bandung.
Bandung staat bekend om het eten, textiel en de vulkaan en dat hebben we gemerkt.
Onze local stond ons op te wachten met zijn scooter en heeft ons echt super geholpen met alles wat we nodig hadden. We zijn neer gestreken bij The North Sea Restaurant waar ze stamppot, broodjes kroket en bitterballen op de kaart hadden staan. Eindelijk had ik stamppot kunnen eten maar het was weer eens op....
Op de zondag stond onze chauffeur voor de deur die ons langs alles zou rijden wat we wilden zien. Op naar de vulkaan dus, de actiefste vulkaan van Java. Helaas iets te actief want hij was gesloten vanwege de gevaarlijke situatie. Snel door naar de thee velden, dit is dus 1 van de dingen die je op de reclame ziet. Het klassieke beeld van Java, thee velden met slingerende paadjes op de heuvels van Bandung. Je kunt zonder te vragen dwars door alle plantages lopen en thee plukken om zelf te zetten ( moeten we nog proberen
Aan de voet van de berg was een drijvende markt, een soort recreatie park met een meertje waar vanaf bootjes eten werd verkocht, leuk om te zien maar geen gemis.
Floating market bootjes.
Wat wel een gemis zou zijn is als je de Hot Spring Spa over zou slaan. Een boven verwachting luxe spa met zwembaden gevuld met mineraal bron water. 24/7 open dus we konden blijven zitten tot de zon onderging.
Dit was ook gelijk de eerste tropische bui die we tot nu toe meegemaakt hebben en het was eigenlijk alleen maar toegevoegde waarde aan de ervaring. Ook dit voelde weer alsof ik in een reclame zat.
Bram en ik pepers etend
In de avond hadden we zowel de chauffeur, Norbec, als zijn vriend en onze contact, Havid, uitgenodigd voor diner in een restaurant dat hij ons aanraden, het leuke aan eten met locals is dat je dingen probeert die je anders niet zou kiezen. Rijst met soep, pinda's, vlees en tomaten. Een bekende combinatie in Bandung en erg lekker. Bram en ik hadden ook 4 pepers geplukt in een veld dat we onderweg tegen kwamen waarvan we erg graag wilden weten hoe pittig ze werkelijk waren. Havid en Norbec wilden ze wel proberen, en daar kregen ze spijt van. Huilen, zweten hikken en kuchen, ze konden er amper nog van ademhalen. Wij lagen in een deuk maar wisten dat we zelf ook nog moesten. Bijna zenuwachtig aten we de pepers op en verwachten hel. Het viel mee, het huilen en kuchen bleef weg en Havid en Norbec stonden versteld, net als wij zelf eigenlijk. Het blijft toch wel de heetste peper die ik hier gegeten heb.

Helaas konden we maar 3 dagen genieten van Bandung en vertrok de trein, met ons erin, om 16:15 weer terug naar de grote stad.

De klassieke thee velden bij Bandung.
Het is nu weer drie hele dagen afzien op school voordat de volgende trip er weer aankomt. Vanaf zaterdag gaan we 4 dagen naar Sawarna, een stad aan het strand in Zuid Java, alles voor ons geregeld door een local,  alweer, en hopelijk dat we daar kunnen snorkelen, surfen en wat nog meer met water te maken heeft.