Translate

woensdag 15 januari 2014

9: Manta Rings & Trace Race: Vakantie in Yogya, Bali, Lombok, en Gili!

Het nieuwe jaar is alweer even begonnen en ik moet zeggen van de feestdagen heb ik hier bijzonder weinig gemerkt. Ik ben nu weer een week bezig met school en heb samen met pa ma en Remco echt een hele speciale vakantie gehad. Ze waren hier van 15 december tot 2 januari en de tijd vloog (bijna letterlijk) voorbij. Ik heb geprobeerd om ze alles te laten ervaren wat ik hier dagelijks doe en daarnaast nog heel veel (ook voor mij) nieuwe dingen. De eerste paar dagen dat ze hier waren was het vooral wennen en nog meer wennen, ik had uiteraard heel veel verhalen om ze te vertellen, kleine dingetjes die ik ze wilden laten zien of mee maken en nog wat plannen gemaakt voor de aankomende weken.
Vanaf maandag zijn we Jakarta stad in gegaan en hebben we verschillende winkelcentrums waar ik wekelijks kom laten zien, lekker gegeten en gedronken en vooral bij gepraat. De tweede dag ben ik nog even naar school geweest om een les mee te pakken voor een uurtje, en ze hebben zichzelf prima vermaakt in FX Mall. Tegenover FX is de golfbaan en we vonden dat wel een leuk idee, ik ben hier al een aantal keer wezen golfen voor de grap en ook dit keer was het erg leuk om te doen.  Na een uurtje balletjes geslagen te hebben door naar nog een Mall, mijn school, en Blok M, een Mall (alweer) voor goedkope kleding, horloges, en andere nep dingen. Wat souvenirs, T-shirts, rayban’s, luchtjes en horloges op de kop getikt en vervolgens door naar de laatste locatie in Jakarta. Ik was er al eens eerder geweest en het was een leuke “verassing” om vlak voor zonsondergang naar SKYE Bar te gaan, een bar op de 56ste verdieping van een gebouw voor een schitterend uitzicht over de stad.  Als alle lampen in de gebouwen aangaan heb je een leuke lichtshow en hier serveren ze ook heerlijke cocktails/mocktails.
De dag erna vertrokken we met de trein uit Jakarta voor de cultuur stad Yogyakarta, dit deel van de reis had ik al eens eerder gedaan in september maar pa ma en Remco vonden het natuurlijk net zo mooi als ik de eerste keer. (het is nu zelfs mooier vanwege het regen seizoen) In Yogyakarta hadden we een mooi relaxt hotel met zwembad en daar was het goed vertoeven, al duurt de reis een hele dag en hadden we alleen de avond nog over. We zijn met de Becak (fietstaxi) naar Malioborostreet, de hoofdstraat van de stad, gebracht om daar was rond te lopen en wat leuke dingen te kopen/af te dingen. Donderdag was dan de grote dag voor een van de meest toeristische attracties van heel Indonesië, de Borobudur en Prambanan. Ook dit was voor mij de tweede keer maar het blijft best een bijzonder tafereel. Helaas was het erg druk met vervelende school kinderen die non stop met je op de foto wilden wat het bijna onmogelijk maakte om van de tempels te genieten. Om, helaas, chagrijnig van te worden.  Na een lange, zware dag is het heerlijk zwemmen in de pool van het hotel. Vroeg naar bed en ook weer vroeg op voor het nieuwe hoofdstuk van de reis: Bali!
We hadden voor de week dat we op Bali waren een hotel geboekt, helaas zonder zwembad, dus dat was nog even wat geregeld om een nieuw hotel te vinden waar ze wel een zwembad hadden. Nou overal zitten daar bungalow parkjes en al snel hadden we er 1 te pakken waar we heen wilden. De eerste dag was het bloedheet en mooi strand weer, lekker niets gedaan en lekker gegeten hier en daar. De dag erna barste de regen los en zijn we ongeveer de hele dag in Beach Walk Mall geweest, naar de film geweest etc. De 22ste en 23ste hadden we een personal driver gehuurd om ons rond te rijden over Bali, we zijn in 1 dag van het zuiden naar het noorden gereden langs apen tempels, boeddhisten tempels en andere mooie locaties om vervolgens bij Lovina Beach aan te komen, ook deze dagen hadden we eigenlijk alleen maar regen maar dat mocht de pret niet drukken. Lovina Beach heeft heel veel leuke barretjes en restaurantjes waar we erg goed en gezellig konden eten en drinken. Zo kun je je zelfs met regen nog goed vermaken want het is nooit koud! De ochtend van de 24ste stond er iets op het programma waarbij regen niet echt een pretje is. Dolfijnen spotten in een traditioneel bootje! Dit was denk ik een van de mooiste dingen die ik ooit gezien heb. Om 0600 stipt sprongen we in het bootje en met nog 30 andere bootjes voeren we ver de zee op in de hoop wat dolfijnen te zien. Hier en daar doken er groepjes dolfijnen op en steeds waren het er tussen den 5 en 20, de bootjes stormde er dan op af en de beesten verdwenen (uiteraard) weer onder water om ergens anders op te duiken. Dit was best een leuk kat en muis spelletje maar het was nogal toeristisch en niet echt idyllisch zoals ik had verwacht. Tot het moment dat de zon boven de bergen uit kwam en bijna alle bootjes terug voeren naar de kant, we waren nog maar met twee boten op het water en alle dolfijnen waren gehergroepeerd tot 1 bizar grote school van meer dan honderd. Deze doken links, recht, voor en achter van onze boot op, sprongen uit het water, tolde in de lucht en zwommen richting open zee. Wij voeren er een hele tijd mee en dit was echt een van de meest bijzondere schouwspellen die ik ooit gezien heb. Rond 0800 was het dan tijd om terug te gaan en de lucht betrok dus we waren mooi op tijd weer binnen.
Terug naar Kuta, het plaatsje waar de meeste toeristen komen om te feesten, eigenlijk alleen Australiërs, waar wij dus nog de kerst dagen zouden doorbrengen. De avond zijn we uit geweest met Bram en zijn broer die ook in Kuta waren met de familie en Eline, Ellen en Helene die net aangekomen waren.  Het gaat hier dan elke dag door tot het licht wordt en zo brak eerste kerst dag alweer aan! Het weer was vóór kerst echt een drama maar als een wonder scheen de zon op kerst ochtend en de surfplanken op het strand trokken ons wel! Surfen op eerste kerstdag was een bijzondere ervaring maar de kerstsfeer is dan erg ver te zoeken.  De avond was het idee om met alle vrienden van Binus Square te gaan eten, Bram en zijn familie, Helene, Ellen, en Eline en der moeder. Bij een leuk restaurant heerlijk gegeten en gedronken om vervolgens in de clubs weer een nachtje door te halen. Tweede kerstdag werd dan ook gevuld met uitbrakken en zwembad hangen.
De 27ste moest ik eerst nog even naar het ziekenhuis om behandeld te worden voor mijn vleermuizen beet. De laatst van de 4 rabiës prikken om mezelf in leven te houden (iets overdreven maar het had zo kunnen zijn). Oh, ik bedenk me net dat ik daar nog niks over geschreven had
*Flashback* de laatste maand van november hadden we met Binus een “School reisje” naar Bogor, een stad hier in de buurt, daar was het vooral gezelligheid, spelletjes spelen met nieuwe mensen en biertjes drinken. Veel Fun&Games, toen vloog er die avond opeens een zwangere vleermuis ons huisje in (het was zo’n grote overdekte ruimte zonder muren) en ik dacht slim te zijn en deze op te pakken om weer vrij te laten aangezien zij in ons speelveld was beland. Nou bijt zo’n beest dus…. En hard. Twee vampiertandjes in mijn vinger en dus een gezonde kans op Rabiës. Gelukkig was ik daar voor ingeënt (ik zei nog voor ik weg ging: Wie wordt er nou zomaar gebeten door een vleermuis) en had ik 48 uur om een ziekenhuis op te zoeken voor het geval ik Rabiës had want als de symptomen opkomen ben je al te laat en gegarandeerd dood! (spannend!) Nou moest ik dus een serie van 4 prikken waarvan die dag 2, de week erna 1 en dan de 27ste de laatste).
Na het ziekenhuis bezoek was het op naar het vliegveld en door naar Lombok! Ik kan iedereen Lombok aanraden want dit eiland is super, we hadden een mooi hotel geregeld via de hierboven genoemde meiden en gepland om de volgende dag met scooters een beetje rond het eiland te rijden. Om 11 uur in ochtend nog even eten gehaald bij onze vaste kook-oma “down the street” en op naar het noorden, Pa hoopte op een mooie weg langs de kust en die hebben we gekregen ook, echt een droom weg voor 2 motorrijders (Pa en Remco) en voor mij ook uiteraard. Het leukste aan Indonesië is dat er eigenlijk geen regels zijn en met scooters die met gemak 100km/h halen en competitieve broers veranderd de schitterende kustweg dan al snel in een circuit. Het blijft gevaarlijk maar er is niets leukste dan rechts en links inhalen, Drag races te houden en met 100 langs de zee scheuren. Dit hebben we een hele dag vol kunnen houden en de halve dag erna ook. We zijn de tweede dag bij een hele mooie baai gestopt om lekker te zwemmen en te genieten van het tropische weer. Lombok is echt de moeite waard.
Voor oud en nieuw waren de plannen al gemaakt om dit te vieren op Gili Trawangan, 1 van de 3 bekendste Gili eilanden voor de kust van Lombok, iedereen van mijn vriendengroep zou daar ook zijn behalve Bram en zijn Familie helaas. Freya en Angela hadden hun vriendjes op bezoek en Caroline en Eline beide hun moeder en nog een Australische vriend van ons en samen met Ellen en Helene zorgde dat voor een groep van 15 personen. De 30ste hebben we nog mooi kunnen genieten van wat snorkelen en het heerlijke weer. Dit was echt de tropische ervaring waar mijn ouders op zaten te wachten en ook ik vond het een schitterend eiland. Oudjaars dag was onze laatste kans om te duiken, iets wat pa al lang wilden doen want Gili is een uitstekende locatie voor schildpadden. Met een betrouwbare duikschool zijn we uiteindelijk in zee gegaan voor onze introductie duik. Eerst in het zwembad wat oefeningen doen en vervolgens met een groep van 5 (pa, Remco, ik en twee andere Nederlanders) samen met twee instructeurs de boot op en bij Manta Point weer af. We zijn begonnen op 12 meter, wat al een hele ervaring was voor mij, en vervolgens heerlijk met de stroming mee gedreven naar een meter of 5, veel verschillende vissen voorbij zien komen en het was echt een genot om zo relaxt overal langs te drijven. Al met al 4 schildpadden gespot en zelfs mee op de foto geweest. En na zevenendertig minuten wat het alweer tijd om naar de oppervlakte te gaan. Een ervaring om niet snel te vergeten maar wel snel weer over te doen. Echt een top duikdagje. De avond werd doorgebracht in een restaurant boven het water waar we hadden gereserveerd, hier hadden we mooi uitzicht over de zee met bootje waar het vuurwerk op stond. Na een erg lang en gezellig diner was het bijna twaalf uur al was het gevoel van oud/nieuw er nog steeds niet echt. Sterker nog, er ontstond enige verwarring over de precieze tijd, de ene telefoon gaf 00:03 aan en de andere nog 23:58. We zijn dus op een random moment kei hard begonnen met aftellen en het vuurwerk was al een tijdje aan de gang dus dat hielp ook niet. Tot er iemand “Gelukkig Nieuwjaar” riep en het feestje kon beginnen. Heel Gili Trawangan was één groot feest geworden. Veel gefeest, gedronken en gedanst en zelf een Nieuwjaars duik kunnen maken. Dat is hier dus totaal niet bikkelen want de zee is nog geweest 27 graden net als de buiten temperatuur.
Nieuwjaarsdag was de spannendste dag van de afgelopen weken, pa ma en Remco moesten namelijk binnen 16 uur van Gili terug naar Jakarta om daar het vliegtuig te halen. Na wat vertragingen, gedoe met auto’s boten en vliegtuigen hebben ze het met gemak gehaald en was het alweer tijd om afscheid te nemen. Jammer maar helaas de tijd was zoals ik al zei voorbij gevlogen. Ik vond het super leuk om ze alles te laten zien en ervaren en ik geloof dat ze een hele bijzonder, nooit te vergeten vakantie tijd hebben gehad in dit mooie land. De goede en slechte kanten zijn leuk allemaal voorbij gekomen. Meer goed dan slecht!

Tot de volgende blog, ik moet weer gewoon een de bak voor de tentamen periode.


 De foto's komen later!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten